Czytanie ze zrozumieniem… czyli wprowadzenie do efektywnej komunikacji

Czytanie ze zrozumieniem… czyli wprowadzenie do efektywnej komunikacji

„Proszę czytać ze zrozumieniem Proszę Pana!” 

Kojarzycie takie komentarze w dyskusji? Może byliście kiedyś ich adresatami? A może nadawcami?
 
Bardzo często, gdy ktoś nas nie rozumie albo też rozumie po swojemu zakładamy, że to jego wina. To on źle przeczytał. Zakładamy złe intencje i wysyłamy do podstawówki. A to nie tylko jest niegrzeczne, ale i mało skuteczne, bo tam akurat uczą nauki wg klucza…

Nieskuteczne jest również z innego powodu – taki komunikat nie zachęca do otwartej dyskusji. Jest to forma ataku, który naturalnie chcemy odeprzeć. I zaczyna się spirala nakręcania, czepiania się słówek, byle tylko wyszło „na moje”. Tracimy z oczu cel i słuchamy nie po to, żeby zrozumieć, ale żeby odpowiedzieć.
 
A gdybyśmy tak zakładali dobre intencje? Gdybyśmy uznali, że mamy prawo mieć inne zdanie? Że możemy patrzeć na sprawy z różnych perspektyw? Ba! Co by się stało gdybyśmy się z tej różnorodności ucieszyli? Gdybyśmy powiedzieli „wow, zrozumiał Pan to zupełnie inaczej niż ja, to ciekawe, porozmawiajmy o tym!”. Co by było gdybyśmy uznali różnorodność za atut i na niej się oparli? 
 
Różnice w podejściu do świata, do problemów, różne sposoby myślenia nie są czymś, czego należy się bać! Wykorzystując to, co każdy ma najmocniejsze, możemy się świetnie uzupełniać i tworzyć genialne rozwiązania, przecież to właśnie z różnych sposobów patrzenia na świat biorą się innowacje!

No dobrze, ale jak to zrobić? Poniższe punkty to jednocześnie moja obietnica kolejnych artykułów o komunikacji, które będą rozwijały i poszerzały Twoją wiedzę, zrozumienie, i miejmy nadzieję podejście w komunikacji i współpracy z innymi. 

  1. Poznaj różne style komunikacji i dowiedz się, czym się od siebie różnimy już na wejściu i jak zamienić frustrację na ekscytację!
  2. Zapoznaj się z koncepcją kwadratu komunikacyjnego  Von Thune’a i dowiedz się, jakie masz ucho i usta oraz… jakie ucho i usta może mieć Twój interlokutor.
  3. Poznaj i wdrażaj w życie techniki pozwalające komunikować się w bardziej otwarty, empatyczny i skuteczny sposób:
    • Komunikat „JA”, SPINKA, FUKO
    • 4 kroki do kontaktu według komunikacji NVC (komunikacja bez przemocy)
  4. Zidentyfikuj i postaraj się pozbyć toksyn komunikacyjnych nazwanych przez Johna Gottmana.
  5. Popracuj nad umiejętnością, jaką jest aktywne słuchanie – w końcu komunikacja to nie tylko nadawanie.

A na dzisiaj, żeby zostawić Cię chociaż z jedną wskazówką, moja ulubiona, czyli dodawanie intencji. Jeśli chcesz coś powiedzieć, ale do końca nie wiesz jak i masz obawy co do właściwego odbioru, zacznij od tego, z jaką intencją to mówisz. Gwarancji sukcesu nie dam, ale prawdopodobieństwo porozumienia na pewno wzrośnie!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *